Voetbaltalenten leren beter te plannen

Talentvolle voetballers van de Graafschap Voetbalacademie hebben dinsdagavond een workshop ‘plannen’ gekregen van Achterhoek Younited talentbegeleidster Geeke Barmentloo. Dit deed ze voor spelers van het team O12, die op dit moment in groep 8 zitten, maar na de zomervakantie starten in het voortgezet onderwijs.

Om school en sport goed te kunnen combineren is plannen erg belangrijk en iets dat niet altijd vanzelf gaat. Dat is ook niet erg, want plannen is een leerproces. Plannen is iets wat je dagelijks doet. Binnen het talentprogramma van Achterhoek Younited zijn we altijd opzoek naar het Sneeuwwitje effect; ‘het wakker kussen van functies’, oftewel het planten van een zaadje rondom de topsportleefstijl thema’s. Daarom geven we deze interactieve workshop over dit thema, voor meer bewustwording en kennis.

‘Het valt niet altijd mee voor een jonge sporter om goed te plannen. Daarbij zijn er een aantal veranderingen in deze leeftijd, kleine aardbevingen noem ik ze ook wel, zoals van de basisschool naar voortgezet onderwijs dat nieuw en eventueel spannend is, van schoolkind naar puberteit, meer en misschien anders trainen, andere omgeving (en eventueel vrienden/ vriendinnen), (meer) huiswerk maken, reizen etc.. Ze zijn nog in werk in uitvoering en dit is weer een stap naar zelfstandigheid’.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

In de workshop zijn we ingegaan op wat is plannen? Wat is het nut van plannen? Hoe maak je een goede planning? Hoe zorg je ervoor dat je jezelf aan de planning houdt en wie kan je helpen wanneer het even niet lukt? Via het beantwoorden van vragen en het invullen van een tijdschema kregen de spelers een beeld over volgend schooljaar en konden ze gelijk nadenken over hoe ze dat gaan aanpakken. De spelers gingen actief aan de slag en stelden goede vragen.

“Tijdens de workshop hebben we ook besproken wie de sporters hulp kunnen vragen wanneer het even niet lukt met plannen”, vertelt Geeke. “Al snel werden er allemaal personen geroepen in de omgeving van de speler die hun zouden kunnen helpen. De ouder werd ook vaak benoemd en zij spelen ook een heel belangrijke rol bij het leren plannen. Een tip voor de ouder: maak van je kind een assistent regisseur en houd daarbij zelf de regie. ‘vrijheid in geborgenheid’ noem ik het ook wel. Overleg met je kind en geef het zelfinzicht om goed te leren plannen.”

Plannen geeft soms wat spanning, stress en druk. Daarom kregen de spelers na de workshop plannen nog een workshop ‘omgaan met druk’ van Stefan Maletic en Bernadette (sportpsycholoog i.o). Heb jij ook vragen over plannen? Neem dan eens contact op met Geeke Barmentloo via geeke@topsportgelderland.nl.